(Ne)funkčný autoservis

Autor: Tomáš Debnár | 18.5.2016 o 19:57 | Karma článku: 5,32 | Prečítané:  1960x

„Armáda je nezisková organizácia, armáda iba príjíma a má výdavky.“ Logista Zákaz nákupu materiálu a dielov na vykonanie vojskových opráv za vlastné peniaze príslušníkmi opravovní.

 

„Ozbrojená spoločnosť je slušná spoločnosť.“ Viete, čo je pravdy na tomto tvrdení? ,,Keď prídete v USA do Texasu, udrie Vám do očí, že všetci sa na Vás až podozrivo usmievajú. Texasan ide do reštaurácie, zaparkuje auto a nezamkne ho. Prejdete v supermarkete okolo chlapa tak, že kráčate bližšie než pol metra od neho a začne sa veľmi ospravedlňovať, pýta sa, či je všetko okej. Pýtal som sa známeho z Texasu, prečo sú takí. Usmial sa a povedal – skús byť drzý na niekoho, kto je určite ozbrojený.“ Kuracina.

Ľudia sa cítia bezpečnejšie, ak pociťujú fyzickú alebo psychickú prevahu nad hroziacim nebezpečenstvom. Zbrane nenosia labilní ľudia schopní všetkého, ale ľudia, ktorí ju potrebujú na ochranu seba, svojej rodiny a majetku. Sú schopní zasiahnuť v prípade hroziaceho nebezpečenstva. Čo ak príde ohrozenie väčšej skupiny obyvateľstva? OSSR je pomyslená zbraň na ochranu nás všetkých, spoločenských hodnôt a našej krásnej krajiny. Som veľký chlapec a viem, že v dnešnej dobe nie je nič zadarmo a sloboda už vôbec nie. Časy, keď sme mali sebestačnú armádu sú dávno preč. A preto sme odkázaní na spoločnosť, ktorá združuje viacero odborností a ochraňuje väčšie územie a štáty. Slobodu si za peniaze nekúpite. Existuje tu ale barterový obchod - niečo za niečo. My Vám poskytneme služby a Vy poskytnete materiál a ľudské zdroje v prospech organizácie alebo spoločenstva (ISAF, KFOR, UNFICYP, NRF, BG V4, QRT,IRR..), domáce aj zahraničné cvičenia (CL13, Slovak Shield 15.....). To je iba malé množstvo platieb za relatívny pocit bezpečia.

„Armáda je nezisková organizácia, armáda iba príjíma a má výdavky.“ Logista.

Boli ste majiteľom starého a poslušného auta, ktoré ste si pred garážou opravovali dlhé roky sám. Potrebovali ste náradie bežne dostupné u lokálneho predajcu náhradných dielov a náradia. Keď ste sa pozreli pod kapotu, uvideli ste motor v celej svojej kráse. Videli ste každý jeden záhyb a detail, akoby ste sa pozerali na nahé ženské telo. Vedeli ste identifikovať základné systémy auta. Auto bol Váš miláčik, rodinný priateľ, milenka. Ako čas plynul, bol neúprosný k nám všetkým, ale aj k strojom. Každému raz vyprší čas, aj tomu najvernejšiemu sluhovi. Prišli novšie technológie a pre domácich majstrov sa skončilo obdobie svojpomoci. Keď sedíte v aute, cítite to stúpajúce pohodlie, komfort, postup vpred. Ale keď otvoríte kapotu, vidíte plastom obalený priestor, kde nájdete nádobky typu skontroluj, nalej a zavri. Domáci majstri sa zrazu cítia neisto. Ako keď si poľnohospodár kúpi svojho prvého koňa. Má veľa teoretických poznatkov, ale minimum praktických. Pri prvých problémoch okamžite volá veterinára. Tak ako my voláme servis, že náš nový 4-kolesový tátoš má problémy. Pre nás to skončilo odovzdaním auta, ale pre servis to práve teraz začalo. Na Vaše auto je potreba veľká kopa špeciálneho náradia, vybavenia a hlavne mechanika, ktorý vie čo robí.

Predstavte si, že máte auto určitej značky. Vy, Váš kolega, celá firma a pol mesta má auto rovnakej značky. Keď budete obnovovať vozový park, budete sa pozerať po tom, čo poznáte. Siahnete po novšom modele, nie po inej značke. Z ekonomického hľadiska je to správna voľba. Nebudete dávať opravovať autá do cudzieho servisu, keď jeden vlastníte. Je to podobná koncepcia vozu a väčšina špeciálneho náradia sedí z predchádzajúcich modelov.

Ak sú OSSR našou pomyselnou zbraňou, tak Opravárenský prápor v Martine je náš zbrojár. Vo chvíli, keď nechcete strieľať po niekom, ale potrebujete, aby Vás niekto dostal zo zaplavenej dediny, dáte do rúk vojakom lopaty, vrecia a piesok. Dáte im autá, na ktorých Vás vezú do bezpečia, Vás, Váš majetok a rodinu. Spoliehate sa na nich, že v krajných situáciách Vás z toho dostanú. Ako cestári, čakajúci na prvé sneženie. Ľudia sú pripravení, ale technika občas zlyháva.  Je to tá posledná vec, ktorú chcete zažiť - auto, ktoré Vás vezie do bezpečia sa náhle pokazí. Vy utekáte pred vodou alebo  požiarom, ale predstavte si, že utekáte pred výbuchom alebo streľbou. Aby sa takéto situácie minimalizovali musíte sa nevyhnutne dôkladne starať o techniku. Techniku môžete modernizovať alebo vymeniť za novšiu.

Na modernizáciu pozemnej techniky štát využíval až do roku 2014 Vojenský opravárenský podnik Trenčín. Až 98% zákaziek pre  VOP Trenčín zadávalo MO SR.  „V roku 2014 Vojenský opravárenský podnik prevzala do dlhodobého prenájmu súkromná spoločnosť MSM Martin s.r.o.“ www.msm.sk

Riaditeľ MSM Martin s.r.o. Marián Goga uviedol: „Stabilizovali sme zamestnanosť, priniesli nové zákazky a naše zákazky z rezortu obrany sú už iba minimálne a dokážeme si dotiahnuť nových partnerov." www.mosr.sk

Nastáva otázka, kto už 2 roky vykonáva väčšie opravy na  technike OSSR?  MO SR, VOP Trenčín a MSM Martin to nechali na pleciach jediného nášho spoločného servisu. Na pleciach VÚ 8009 Opravárenského práporu v Martine. Na útvare, ktorý je dlhodobo podfinancovaný, má personálno-technické problémy a zviazané ruky pri snahe zmeniť systém. Ak nahliadneme do zmluvy medzi MO SR a VOP Trenčín (ZMLUVA o dielo č. 2013/141), predmetom zmluvy je generálna oprava Štvornápravového terénneho  vozidla Tatra T-815 8x8 a cena 72 535,00 € s DPH. Aká je relatívna cena opravy od OPPr Martin? Ak je každý mechanik na tomto útvare vojak, tak je platený, či sa technika opraví alebo nie. Ostanú nám iba ceny za náhradne diely. MO SR, ktoré bolo ochotné zaplatiť za generálnu opravu jednej techniky 72 535€ dávalo peniaze do cudzieho servisu. Namiesto vyškolenia  svojho personálu na požadovanú úroveň, investícii do vybavenia útvaru a nákupu náhradných dielov platilo spoločnosti, ktorá zamestnávala civilných mechanikov. Útvar vie, kde sú jeho slabiny, ale ťažko sa vedie servis, ktorý každú položku musí nakúpiť transparentnou formou. Ako uvádza zápis z pracovnej porady k spresneniu výrobnej opravárenskej činnosti zo dňa 9.12.2015, problém je jasne pomenovaný a častokrát aj riešenia.

„V roku 2016 už nebudú v rozpočte tzv. decentrálne financie a obstarávanie zákaziek bude prebiehať výlučne cestou AkA MO SR.“

„Dôsledkom úplnej centralizácie finančných prostriedkov je katastrofálny stav zásobenia opravovní náhradnými dielmi a spotrebným materiálom. Pre ukončenie opravy je častokrát potrebný materiál v hodnote niekoľkých eur. Takýto materiál nie je už z horeuvedených dôvodov možné obstarať prostredníctvom EKS. Z tohto dôvodu príslušníci opravovní kupujú potrebný materiál (tesnenia, guferá…) za vlastné finančné prostriedky. Takéto vykonávanie opráv nie je ďalej prípustné a mjr. Sopoliga zakázal kupovať materiál potrebný na opravy za vlastné, aj keby to malo úplne zastaviť vykonávanie vojskových opráv.“

,,Vydanie úloh vyplývajúcich z výrobnej opravárenskej činnosti do nasledujúceho obdobia: zákaz nákupu materiálu a dielov na vykonanie vojskových opráv za vlastné peniaze príslušníkmi opravovní."

Práca pri takýchto podmienkach je ako každý deň vypisovať výberové konanie na raňajky pre seba a svojich kolegov na pracovisku.  V priebehu opravy prídete k bodu, kedy ste schopný a ochotný z vlastnej vôle porušiť nariadenie a zakúpiť tak potrebný náhradný diel. Alebo si priniesť vlastné náradie na skvalitnenie a zefektívnenie opravy. Keby sme boli všetci SZČO bolo by to normálne, ale my NIE sme. Budem parafrázovať nadriadeného: ,,keď si my na štábe môžeme kupovať perá, tak Vy si môžete kupovať náradie."

 „Na základe môjho rozhodnutia nemám záujem ďalej zotrvať v služobnom pomere. Ako autoelektromechanik nemôžem vykonávať opravy v termínoch, ako je to bežné v civile. Musím čakať na nepružné zásobovanie náhradnými dielmi, často si musím niektoré náhradné diely kupovať sám, lebo hoci ide o centové položky, nemáme ich. Takýto systém sa mi nepáči a myslím si, že sa tak skoro ani nezmení. Svoju prácu mám rád a preto chcem pokračovať vo svojej kariére v civilnom sektore mimo OS SR.“ (výpoveď).

Pár dní na to, ako som pod tlakom finančnej záťaže z budúceho prevelenia stiahol výpoveď som sa rozhodol situáciu zlepšiť darovaním potrebného spotrebného materiálu a zefektívniť aktuálne prebiehajúce zamestnanie. Telefonátom som sa ubezpečil, že takýto postup je možný, ale musím o vytvorenie darovacej zmluvy požiadať podľa MO SR útvar, ktorý má prijať dar. Môj návrh darovacej zmluvy bol odmietnutý. Po mojej žiadosti o vysvetlenie mi bolo oznámené: ,,Darovaciu zmluvu na 100 000 € pre opravárenský prápor a potom súhlasím, potom to budem riešiť.“ Logista.

Po odmietnutí  oficiálnych postupov som porušil nariadenie, s ktorým som bol oboznámený a namontoval som zakúpené náhradné diely v hodnote necelých 15 € na opravovanú techniku. Následne bolo so mnou vykonané poradenstvo. Tento poradenský formulár slúži ako „Pomôcka pre vodcov na vykonávanie poradenstva a zaznamenávanie informácií týkajúcich sa podriadených“ a ako účel je vedené: ,,porušenie zásad vykonávania opravarensko-výrobnej činnosti." 

„Menovaný dňa 14.apríla 2016 vykonal montáž náhradných dielov na techniku T-815 vpz:...., ktoré kúpil z vlastných finančných prostriedkov. Menovaný bol viackrát upovedomený veliteľom družstva rtn. .... a veliteľom čaty, že je zakázané nakupovať  materiál a náhradné diely na vykonávanie vojskovej opravy. Menovaný konal v rozpore s vyššie uvedeným zápisom z prac. porady z dňa 9.12.2015.“

 

„V civile sa 2+2=4 a v armáde 9“ Logista         

Začiatok problému ale siaha ďalej, ako pred prah dverí.  Keď si kúpite nové auto, predajca Vám garantuje záručný servis. Na pozáručný servis svojho vozidla môžete použiť preferovaný servis alebo ten, ktorý vlastníte. Máte slobodnú voľbu, ako sa rozhodnete. Západné armády si dávajú do kúpnych zmlúv klauzuly ohľadom výcviku licencovaných mechanikov. Na Slovensku si do zmlúv dávame, že výhradným servisom pre záručný a pozáručný servis bude predajca alebo licencovaný výrobca. V Rámcovej dohode č. 2015/530 medzi  MO SR a TANAX TRUCKS a.s. sa uvádza: ,,Predmet dohody je určenie podmienok zadávania zákaziek v oblasti obrany a bezpečnosti počas jej platnosti a účinnosti na opravy výrobkov obranného priemyslu – vojenských motorových vozidiel MAN."

 Z cenových podmienok vyberám: preplatenie nákladov výjazdovej skupiny 1€/km a  cena 1 normohodiny prác opravy vozidiel MAN je 45,60 s DPH. Celková hodnota všetkých opráv nesmie presiahnuť 1 800 000 Eur s DPH. Tento výrobca je náhodou zo Slovenska. Budeme postupovať takýmto istým spôsobom aj pri kúpe talianskych lietadiel Alenia C-27J Spartan? Pri každom servisnom zásahu budeme volať talianskych mechanikov? A čo v prípade vrtuľníkov Sikorsky UH-60 Black Hawk?

            Vo svojom konaní budem pokračovať, pretože viem, že tento systém nemá takú rýchlu reakciu na zmeny. Zmena príde. Ale kedy? Nebude už neskoro?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?